Co jest potrzebne do ślubu w plenerze?

Myślisz o ślubie w plenerze? Twoim marzeniem jest powiedzieć ukochanej osobie „TAK” w wyjątkowych okolicznościach: na plaży nad jeziorem, pod piękną, starą rozłożystą jabłonią w ogrodzie lub nad pomoście, do którego para młoda podpływa pięknie ukwieconą łódką? Takie właśnie śluby plenerowe organizujemy na Mazurach (ofertę sprawdzisz tutaj). Po ceremonii, oferujemy sale weselne Mazury z noclegami dla gości: między innymi w komfortowych drewnianych domkach z widokiem na jezioro.

Zanim jednak do tego dojdzie, konieczne jest dopełnienie formalności związanych ze zorganizowaniem ślubu w plenerze. Poniżej kilka słów o tym, jak zorganizować ślub poza Kościołem, jeśli interesuje nas ślub kościelny w plenerze lub jak zorganizować ślub cywilny w plenerze.

 

Jak załatwić ślub kościelny w plenerze?

Na początku kilka słów o przepisach. Ślub kościelny – zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego w art. 1118 § 1 – może odbyć się wyłącznie w świątyni lub w miejscu uświęconym, czyli sakralnym, a więc w kościele lub przy kapliczce. Istnieje też możliwość zaaranżowania ceremonii katolickiej np. na terenach sąsiadujących z kościołem. Jeśli zatem w danej parafii kościół jest otoczony malowniczymi alejkami lub terenem leśnym, to teoretycznie istnieje możliwość złożenia sobie przysięgi w takim miejscu na zasadach małżeństwa konkordatowego lub takiego, które nie przynosi skutków cywilnych.

Jeśli taka możliwość nie istnieje, to… mamy problem. Decyzję, na której podstawie ksiądz z konkretnej parafii mógłby udzielić ślubu w plenerze, podejmuje biskup, któremu podlega parafia. W praktyce oznacza to, że ślub poza kościołem (lub miejscem sakralnym) jest praktycznie niemożliwy. Oczywiście można próbować, ale uzyskanie zgody ordynariusza diecezji jest nie tylko trudne, ale też czasochłonne. Czas oczekiwania na nią może trwać nawet rok.

Ślub cywilny w plenerze – to możliwe?

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku ślubów cywilnych. Do 2015 roku zorganizowanie ich „w terenie” było bardzo trudne. Zastanawiasz się, jak załatwić ślub cywilny w plenerze? Jeśli tak, to dziś będzie to o wiele łatwiejsze. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli marzy Ci się np. cywilny ślub na pomoście na Mazurach, to możesz go zorganizować, ale musisz też liczyć się z dodatkowymi opłatami.

Od strony formalnej praktycznie nic się nie zmienia. Nie wiesz, co jest potrzebne do ślubu w plenerze? Spokojnie – lista dokumentów, jakie musisz posiadać, jest dokładnie taka sama, jak wtedy, gdy zrobilibyśmy to w Urzędzie Stanu Cywilnego (w końcu mówimy o ślubie cywilnym). Oznacza to też finalnie, że urzędnik musi przygotować akt małżeństwa i dokument, który poświadczy o braku jakichkolwiek przeciwwskazań do zawarcia cywilnego związku małżeńskiego.

Jakie dokumenty będą potrzebne do ślubu cywilnego w plenerze?

Chcesz przeżyć niepowtarzalny ślub nad jeziorem na plaży, w plenerze – jakie dokumenty przygotować?

  1. Jeśli ślub biorą obywatele polscy:
    • dokumenty tożsamości (do okazania),
    • dowód opłaty skarbowej wynoszącej 84 PLN,
    • rozwodnicy muszą przedstawić skrócony odpis aktu małżeństwa i wyrok sądowy potwierdzający rozwód,
    • wdowcy muszą przedstawić odpis aktu zgonu małżonka,
    • ewentualnie trzeba też przedstawić zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa.
  2. Ślub cywilny z obcokrajowcem
    • paszport lub inny dokument tożsamości,
    • zagraniczny odpis aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem (sporządza tłumacz przysięgły),
    • zagraniczny dokument potwierdzający możliwość zawarcia związku małżeńskiego,
    • karta pobytu w Polsce lub Genewski Dokument Podróży (dla uchodźców).

 

 

Chcę wziąć ślub cywilny w plenerze na Mazurach – do którego Urzędu Cywilnego muszę się zgłosić?

Pamiętaj, że chcąc zawrzeć ślub cywilny w plenerze, zgłaszasz ten fakt do Urzędu Stanu Cywilnego gminy, na której terenie ma odbyć się to wydarzenie.

Ślub cywilny w plenerze – koszty

Organizacja ślubu cywilnego w plenerze może wiązać się z dodatkowymi opłatami. Z reguły Urzędy Stanu Cywilnego pobierają od przyszłych małżonków dodatkową opłatę w wysokości 1000 złotych. Pokrywa ona koszty związane z:

  • kompletnym strojem urzędnika USC,
  • usługami fryzjerskimi,
  • nabyciem insygniów państwowych,
  • nabyciem oraz konserwacją pater na obrączki,
  • wynagrodzeniem zastępcy kierownika USC,
  • kosztem dojazdu.

Potrzebne są również dekoracje, przygotowanie danego miejsca, wypożyczenie mebli, oprawa muzyczna i florystyczna, a także wypożyczenie stolika niezbędnego do podpisania aktu. Wszystko to jednak możesz skonsultować z nami – organizujemy takie śluby od lat, a w organizacji przedsięwzięcia na miejscu pomaga nasza weddingplannerka.

I jeszcze jedno: jeśli marzy Ci się ceremonia ślubna na zewnątrz, to pamiętaj, że musi być to miejsce zachowujące powagę Urzędu Stanu Cywilnego. Dlatego już na wstępie warto wykonać zdjęcia tego miejsca i pokazać urzędnikowi USC. Może się okazać, że on sam będzie chciał je odwiedzić i tym samym ocenić, czy jest to miejsce właściwe dla tak ważnego wydarzenia. Masz wątpliwości, gdzie w Polsce można wziąć ślub w plenerze? Ślub plenerowy urządzany przez nas zawsze zyskuje akcept ze strony Urzędu Cywilnego.

 

 

Ile trwa ślub cywilny w plenerze?

Na ogół tyle samo czasu, co ślub w USC, czyli nie dłużej niż 15 – 30 minut. Oczywiście z różnych względów ceremonia może się nieco przedłużyć.

Jak się ubrać na ślub cywilny w plenerze?

Na ogół obowiązuje strój formalny, który nie zaburza powagi uroczystości. Jeśli jednak Para Młoda będzie miała swoje życzenia co do dress code, warto je uszanować. W końcu jest to dla nich najważniejszy dzień w życiu.

Podsumowując, jeśli zależy Ci na zorganizowaniu ślubu katolickiego w plenerze, to jest to dość problematyczne. W takiej sytuacji możesz się zdecydować na organizację dwóch ślubów oddzielnie – religijnego i cywilnego. Opcjonalnie można też zdecydować się na ślub humanistyczny, ale ten nie pociąga ze sobą żadnych skutków prawnych.